Khamis, 6 Mac 2014

ASAM PEDAS

Salam…  Asam Pedas. Sape tak kenal asam pedas. Hatta, kanak kanak pun tahu apa itu masakan asam pedas. Ada berbagai bagai versi masakan asam pedas dan antaranya dapat dikaitkan dengan sesuatu negeri itu dengan kelainan rasa asam pedas itu sendiri. Contoh yang popular ialah asam pedas Melaka. Asam pedas Melaka boleh diketahui kelainannya kerana ada tambahan daun limau purut dan juga lada hitam dalam asam pedas mereka. Tentang rasa… mestilah best. Nak tahu asal usul asam pedas, lawati web ini untuk keterangan lanjut. 

Masakan asam pedas  juga tidak terhad kepada ikan sahaja. Malah ayam dan daging juga enak dimasak asam pedas. Saya suka ikan siakap sebab lembut dan banyak isi. Ikan baung pun tak kurang hebatnya kalau masak asam pedas. Bagi yang tak suka ikan besar besar, ikan kembung dan pari tuka juga pilihan yang baik tuk asam pedas.

Asam Pedas 1 Asam Pedas 2  Asam Pedas 4
Orang johor juga tidak boleh dipisahkan dengan asam pedas dan merata rata di negeri Johor ini asam pedas bole didapati dengan mudah. Ada yang sangat pekat, sangat cair dan sedang sedang aje. Lain daerah, lain rasanya. Di Parit Jawa Muar, majlis tempatan menyediakan satu kawasan  yang dikenali sebagai MEDAN ASAM PEDAS PARIT JAWA. Memang owesome makan kat sana sebab ikan ikan fresh dari laut dan ianya terletak di pinggiran bot nelayan berlabuh. Klau nasib baik, boleh dapat telor ikan yang besar besar sebab kat sini kebanyakkannnya guna ikan besar besar seperti siakap, kerapu, merah, jenahak, semilang, pari dan banyak lg.

Kalau nak makan Asam Pedas Power kat Kluang, Boleh makan di NAZ ASAM PEDAS di Jalan Haji Manan yang terletak disebelah Hotel Ailang Kluang, Johor. Buka dari pukul 5 ptg sampai tengah malam. Asam pedas yang dimasak segar bila anda pesan. Memang power, panas berasap asap dan  kene pula dengan nasi panas dan sedikit ulaman… Perghhh.

    Asam Pedas 3Asam Pedas 5
Kali ni, kita kongsi resepi asam pedas versi Jawa campur Melayu (saya la tu.. Winking smile)
RESEPI ASAM PEDAS
Sekilo Ikan
BAHAN BAHAN A (dikisar halus)
20 tangkai cili kering (dibuang biji dan rendam air panas)   
1 biji bawang besar (merah)                  
3 biji bawang merah (kecil)        
3 ulas bawang putih            
1 inci halia                         
1 inci kunyit hidup           
1 inci belacan (klau tak suka, ganti dengan sedikit ikan bilis)    
BAHAN BAHAN B
3 keping asam gelugor (asam keping)    
1 sudu besar asam jawa biji (dibancuh dengan sedikit air dan buang bijinya)        
seikat kecil daun kesom                                  
2 kudup bunga kantan
** jika suka sawi jeruk, potong kecil kecil sawi jeruk, basuh bersih dan rendam dahulu sebelum guna. Abaikan daun kesom dan bunga kantan.
BAHAN BAHAN C
1 senduk minyak masak untuk menumis  
1 liter air atau ikut suka samada pekat atau cair.   
garam dan gula secukup rasa       
Bendi, Terung sebagai tambahan
CARA CARA MEMASAK
Panaskan minyak dan tumis Bahan A hingga pecah minyak. Kacau selalu supaya tidak hangus.
Masukkan air dan semua Bahan B. Biarkan mendidih seketika.
Masukkan ikan dan reneh hingga ikan masak.
Perasakan dengan garam dan gula.
Tambahkan bendi dan terung dan biar seketia. Angkat dan hidangkan.

Adiossss

Rabu, 5 Mac 2014

BOTOK BOTOK

Salam…. Botok-botok. Kalau tak pernah dengar macam pelik je bunyinya. Botok botok  boleh dikategorikan sebagai sejenis lauk pauk dalam hidangan masyarakat Melayu/Jawa Johor. Kalau saya tidak silap  ianya berasal dari Tanah Jawa dan dibawa resepi ini ke Tanah Melayu terutamanya Johor oleh orang orang Jawa yang berhijrah ke sini.
Ini memang masakan @ resepi lama sebab ianya memang dah ada sebelum saya lahir lagi dan sekarang, resepi ini semakin dibaiki supaya lebih berkualiti tanpa membuang asal usulnya seperti rempah rempah, pucuk pucuk daun, dibungkus dalam daun pisang dan dikukus. Klik di sini untuk dapatkan penjelasan lanjut botok botok.

 Botok kesum hiris Botok Ikan Botok Bungkus
Botok botok tidak terhad pembuatannya kepada ikan sahaja. Ianya boleh diperluaskan kepada botok botok udang, sotong dan ayam juga. Pucuk pucuk daun yang dicampurkan juga boleh diperbagaikan dan jika tak suka kepada pucuk pucuk yang pahit, gantikan kepada pucuk pucuk yang boleh dimakan seisi keluarga. Bukan pucuk pucuk daun yang dicampurkan menjadikan botok botok sedap, tetapi rempah rempah yang digunakan dan kreativiti menyediakannnya yang membuatkan rasa teruju nak menikmatinya.


Botok susun 2 Botok Kesum  Botok gajus_Fotor
Memang sukar nak cari botok botok pada waktu waktu biasa kecuali pada bulan ramadhan. Botok-botok yang dijual pun seperti hanya melepaskan batuk ditangga. Somoga resepi yang saya kongsikan disini boleh mengubat rindu kepada peminat botok botok dan bolehlah minta isteri atau mak sediakannya..

Botok 1 Botok Daun_Fotor

RESEPI BOTOK BOTOK IKAN TENGGIRI PAPAN

20140305_131906[1]_Fotor  Botok 7

BAHAN BAHAN A

1 ekor ikan tenggiri (lebih kurang 1.3 kg - boleh potong 8)

BAHAN BAHAN B

3 biji bawang besar (Bombay)
5 ulas bawang putih
5 biji buah keras
1 inci halia
1 inci lengkuas
10 tangkai cili kering (dibuang biji dan direndam)

BAHAN BAHAN C

6 sudu besar serbuk kari ikan Baba’s
6 sudu besar serbuk kurma Baba’s
- Campurkan dan tambah air untuk jadikan pes.

BAHAN BAHAN D

1 sudu kecil asam jawa
1 kiub ikan bilis (klau tak nak, boleh ganti dengan ikan bilis biasa dan kisar sekali dalam bahan B)
Garam secukup rasa
Gula secukup rasa
Minyak untuk menumis

BAHAN BAHAN E

Secekak Pucuk Ubi, Secekak Pucuk Bebuas, Dua Pucuk Betik, Secekak Pucuk Gajus, Secekak Pucuk Kayu,
Secekak Pucuk Mengkudu (dihiris kasar) dan apa apa pucuk daun yang disukai.
(Tak payah letak semua, dua tiga jenis pun dah ok)
3 helai Daun Kunyit, Secekak Daun Kesum – Dihiris halus
Daun Pisang untuk membungkus
Pencungkil gigi @ lidi secukupnya

CARA CARA MEMBUAT PES

Kisar semua Bahan A dan tumis hingga naik bau. Masukkan Pes dari Bahan C dan masak hingga pecah minyak. Tambah air jika kering sangat. Masukkan Bahan D kacau rata dan kecilkan api. Perasakan dan masak hingga agak pekat.

CARA CARA MENYUSUN

Bersihkan daun pisang dan letak dahulu pucuk pucuk yang liat seperti pucuk ubi dan pucuk betik. (Boleh dicelur seketika dua pucuk ini untuk menghilangkan pahitnya). Letak satu sudu kecil pes. Letak pula pucuk yang lebih lembut seperti bebuas, gajus, pucuk kayu dan mengkudu.  Letak satu sudu kecil pes. Letak sepotong ikan tenggiri. letak satu sudu besar pes. Taburkan daun kesum dan daun kunyit yang telah dihiris.
Bungkus seperti nasi lemak dan sematkan pencungkil gigi di kedua dua bahagian. Lipatkan kebawah seperti nasi lemak.
Kukus selama 30 minit dengan api yang besar.
Makan botok botok dengan nasi panas pun dah cukup…nikmatnya..bestttt!!!

Popular Posts

Recent

Popular